Logg inn / Registrer deg
Gaia - Battle of Bottles

Restaurant Attrå

Restaurant Attrå i Larvik har fått en god start og må sies å være det p.t. beste spisestedet i Norge mellom Oslo og Grimstad. Stedet markedsfører seg som «en kulinarisk opplevelse som forener global smak og folkelig sjarm», og det stemmer. På tross av stedets relativt korte eksistens har de fått på plass et imponerende vinkart.

Attrå åpnet den 16. november i fjor, og bak restauranten står Henrik Falkensten og Ola Kinserdal. Henrik er utdannet kokk, konditor og vinkelner og kommer fra en stilling som souschef i Speilsalen i Trondheim, mens Ola – som også er utdannet kokk – kommer fra Generasjonsbaren og et kort opphold hos Frantzen i Stockholm. Vi besøkte stedet en lørdag i slutten av juni – til lunsj – og hadde forhåndsbestilt stedets femretter, som da kostet kr 895 og som nå er priset til kr 995. I tillegg plusset vi på litt østers og ost. Vi valgte viner fra vinlisten, men Attrå opererer også med tre ulike vinpakker, en vanlig drikkemeny til kr 895, en oppgradert drikkemeny til kr 1450 og en premium drikkemeny til kr 3600.

Vi åpnet altså med seks stillehavsøsters til hver, fra Tenvik på Nøtterøy, og disse ble servert naturell, med valgbare sauser benevnt ‘Nordic Thunder’, ‘Coco Loco’ og ‘Chili Vanilli’. Jeg foretrekker mine østers naturell, men smakte på de tre sausene, og ‘Nordic Thunder’ var best. Til østersene drakk vi Brut Nature fra Veuve Fourny (kr 1650), et godt valg.
Neste rett var en ørrettartar som ble servert med en jalapenokrem, agurker og en vinaigrette basert på plommejus, hvit soya og hylleblomstolje. Tartaren var dandert med crumbles, og til denne retten drakk vi Frauenberg Riesling GG 2020 fra Keller (kr 3995). Keller laget denne vinen første gang i 2019, og jeg er tilbøyelig til å hevde at dette er hans beste tørre riesling, og definitivt det beste kjøpet i hans portefølje.

Tredje rett var stekte kamskjell fra Hitra servert med en chilipaste og en XO-saus basert på rekeskall, som smakte tydelig igjennom. Dette var utvilsomt måltidets beste rett, og også denne fikk følge av Frauenberg-vinen.

Så fulgte stekt piggvar – med stekeskorpe – servert med kål og en klassisk beurre blanc med løjrom og gressløk. Til denne drakk vi Saint-Aubin Premier Cru Les Frionnes 2021 fra Hubert Lamy (kr 3200), en svært god, syrlig og delikat hvit burgunder fra en av områdets p.t. beste produsenter.

Første kjøttrett var en tartar av lårtunge fra Røros servert med shitakesopp, sölmajones, og karse og dandert med tynne stekte selleripinner på toppen. Til denne nøt vi en Barbaresco Tettineive 2009 fra Scarpa (kr 2250), en velutviklet og svært god nebbiolovin i klassisk stil.

Hovedretten var stekt ytrefilet av okse – også den fra Røros – som ble servert med Pommes Anna, en jordskokkrem, sellerirot, grillede artisjokker og en sjysaus basert på sopp, kylling og okse. Også denne fikk følge av barbarescoen.

Avslutningsvis kom det den smaksrike sveitsiske osten La Tête de Moine på bordet, servert på en brioche og med en søt kompott på siden. Og det er vel det eneste jeg har å kritisere ved måltidet. Jeg fatter ikke hvorfor mange norske – og utenlandske – restauranter på død og liv skal servere noe søtt til osteserveringen. Til blåmuggoster, ja vel, men til de fleste andre oster går det bedre med en tørr vin, enten rød eller hvit. Vi valgte en Nuits-Saint-Georges Les Fleurières fra Jean-Jacques Confuron, en for årgangen svært god kommunevin, og lot kompotten ligge.

Vinkartet på Attrå omfatter totalt 468 viner, og det er egentlig ganske imponerende å se hva de har klart å få tak i, stedets korte levetid tatt i betraktning. Det er blant annet 64 musserende viner, hvorav 53 er fra Champagne. Videre er det 179 hvitviner, hvorav 109 er franske. Av disse er 95 fra Burgund. Rødvin omfatter 206 varelinjer, hvorav 114 er franske, 46 er italienske og 29 er amerikanske. Av de franske er 98 fra Burgund. Videre er det 19 hetviner og søte viner. Prisnivået på vinene er stort sett ok. På de billigste vinene, som på restauranten koster kr 595-650 finnes det eksempler på at de koster fire-gangeren i forhold til polpris, og det er for mye, men ellers er mange av de rimeligste vinene kalkulert til tre ganger polpris, mens dyrere viner har en lavere multiplikator, slik som det bør være.

Jeg vil si det slik at Larvik har fått en restaurant som er en reise verd. Det tar 1 time og 52 minutter med tog fra Oslo. All ære til herrene Falkensten og Kinserdal for å ha satset skikkelig seriøst på en topprestaurant i Larvik.

Restaurant Attrå
Storgata 41, Larvik
attrårestaurant.no